lørdag 31. oktober 2009

Granny squares

I vinter skjedde det noe rart. Det ble plutselig trendy å hekle - og man skulle ikke hekle hva som helst - det aller fineste man kunne hekle var et teppe av bestemorsruter, eller granny squares om du vil. Plutselig skulle enhver kvinne med respekt for seg selv ikke bare eie et av disse teppene jeg tidligere kun forbant med mørke stikkende tepper hos besteforeldrene mine,- de skulle også sitte i time etter time og hekle sitt eget teppe, dog gjerne i dusere toner og mykere garn enn sine forgjengere. 



Jeg tenker jo naturligvis om meg selv at jeg ikke lar meg styre av hva alle andre gjør ... allikvel henger det nå altså et funklende nytt egenheklet teppe av bestemorsruter over sofaen vår...og la meg bare få presisere - jeg har om ikke 10, ihvertfall 8 tommeltotter, og har aldri heklet eller strikket noe som helst siden de ymse kreasjonene jeg laget i ungdomskoledagenes tekstiltimer.



Etter et lynkurs hos svigerinnen min laget jeg min første klønete lille lapp, og nå etter nesten 200 lapper kunne endelig hele herligheten sys sammen. Jeg heklet til slutt en runde hvitt rundt hele teppet og avsluttet det hele med en picot-kant som pynt. Som et resultat av mitt nitide arbeid kan jeg nå presentere både
"Granny-square-innpakket-lille-w"...



....for ikke å snakke om "Lite-Granny-square-spøkelse"



I pur glede over å faktisk ha klart å lage noe som tåler dagens lys, har jeg nå i tillegg heklet machende tøfler....det er det jo klart noe man må ha:) Hehe - nå tror jeg ikke jeg skal hekle noe på en stund, men jammen var det gøy mens det varte!



Oppskrifter på teppet finnes Her, og oppskrift på tøfler Her.

Ha en riktig god helg!

1 kommentar:

  1. Ingen kommentarer ennå?? Dette her ble jo kjempebra!! Jeg er stolt lærer og veldig fornøyd med eleven min! ;) Snart blir det hobbyblogg på deg og :) Gleder meg til det. Og til hekle/strikke-treff ;) hihi

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)