mandag 26. oktober 2009

Kjøkkendetaljer

Med et hvitt Ikea-kjøkken som man sikkert finner i vel halvparten av norske hus og hjem, er det hyggelig med detaljer som gir kjøkkenet en noe mer personlig vri.



Majoriteten av kjøkkenet vårt er et par år gammelt, mens enkelte skap og hyller har stått som de står siden kjøkkenet ble bygget på 50-tallet. Hyllene er fylt med massevis av Norges-glass, gamle porselenskanner etter oldemor og min lille samling fra Greengate.
Nå kan vel noen spørre seg om GreenGate kopper er så veldig personlig; man finner vel også disse i vel halvparten av Norske blogghjem, men jeg kan ikke hjelpe for det - Jeg elsker de prikkete og blomstrete koppene og skålene mine og ønsker meg stadig fler:)



Under den nederste hyllen henger en lang snor der hyggelige bilder blir hengt opp med pittesmå klyper. Vi får så mange hyggelig bilder, takkekort og hilsener fra venner og kjente som ïkke fortjente å bli liggende i en skuff. Nå pryder de isteden kjøkkenveggen vår, og jeg er stadig bortom og må smile litt når jeg ser hvor mange nydelige mennesker vi har rundt oss.



Det lille kjøkkenbordet og stolene våre har jeg arvet etter mormor. Det er gammelt og slitt og jeg vil aldri kvitte meg med det. Kurven på bordet skifter stadig innhold - eneste kriterie er at tingene oppi må gjøre meg glad..



..i dag er kurven fylt med stearinlys i en av de nydelige posene en venninne har sydd til meg, lavendel, yndlings-champagnen min og favoritt-kokeboken. I "a piece of cake" fra Leila Lingholm finner du oppskrifter på de mest fantastiske cupcakes som er like innbydende for øyet som for ganen. Anbefales!



Jeg er glad i salater og pleier å lage en vinagrette med blant annet god olivenolje, balsamico, salt og pepper og honning. Flaskene er fine nok til at de får lov til å stå fremme (har kanskje litt lav terskel når det gjelder hvor flott den honningflasken er ser jeg:)



Kanskje ikke den mest spennende detaljen, men jeg måtte ta med et bilde av osteklokken/kakefatet mitt fra Lene Bjerre som jeg synes er så fin. I mangel av bakevarer er den nå fylt med kuler (!) men denne skal snart fylles med fløtekarameller og småkaker. Jeg gleeeder meg til jul!

Ha en fin mandag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)