fredag 8. januar 2016

2015

2015 har vært et fint år. Det er det ingen tvil om. Det har riktignok vært et år uten livsforandrende hendelser, eksotiske reiser, og store interiørprosjekt. Eller eksteriørprosjekt for den saks skyld. Men det har vært et fint år likevel.

Året har rett og slett bare tøffet av gårde i sitt eget tempo, og gitt oss fine dager og uker med hverdagsstress og hverdagsmagi i grei balanse, og gode øyeblikk jeg tillater meg selv å ta et aldri så lite tilbakeblikk på. Bare fordi det gjør meg glad.

2015 har gitt oss mange fine skiturer, noen mer magiske enn andre. Som denne turen sammen med broren min på hytta i Skåbu i januar i fjor, der solnedgangen og skyene danset seg til et fantastisk skue på himmelen. Så fin var faktisk himmelen at stive nordmenn stoppet opp og hilste på hverandre midt i løypa for å diskutere fenomenet som skjedde over hodene våre, helt uten å ha drukket alkohol først. Et fenomen minst like sjeldent som lysende skyer med andre ord, og jeg husker begge fenomen med stor glede.


2015 var også året jeg endelig turte å ikle meg puffy 50-tallskjørt og kjoler, og bære de med stolthet. Jeg har alltid elsket stilen, og toppet det med å kjøpe et gigantisk tyllskjørt jeg tenkte jeg aldri kom til å tørre å bruke andre steder enn hjemme..


.. og følte meg lykkelig helt ned til tærne, da jeg samlet mot til meg og tuslet nedover 5th avenue til smil og glade nikk, i struttende tyll, en varm vårdag i mai.

2015 har ikke bare tatt oss til storbyer, men også til deilig barnevennlige bamsehotell i sydligere strøk.


.. og til Grebbestad, som ga oss fantastisk fine uker med båtturer, gjemte strender, jordbær på strå og bøttevis med is.

Vi har vært i Bodø hvor vi så Saltstraumen og midnattsolen for første gang..


..og i fantastisk vakre Lofoten, som bød på overnattinger i rorbuer, uvirkelig vakker natur,  knallvær og nattbad i strålende sol, toppturer i toppluer, og livets lengste biltur alene hjem for meg.


Årets har også bydd på mange konserter og festivaler. Finest av alle var Øya som ble arrangert noen knallvarme dager i august. Så vi satt oss på tepper i det varme gresset med gode venner, og gynget til musikk og drakk øl og vann annenhver gang, og nøt musikken og været og hverandre og livet generelt.


Å nyte livet gjorde vi også i Lårdal i Telemark. Vi spontanreiste dit en sen helg i oktober sammen med kjære og gode venner, og forberedte oss til kalde dager og trær uten blader. Men siden årets sommervarme vel ikke kom ordentlig før i august, ble vi tatt i mot av en liten bygd badet i løvfarger og klar høstsol.


Så da var det bare å ta av seg til t-shorten da, og spise ute, og drikke ute, og danse på terrassen, og glede seg over at sommeren varte litt ekstra lenge i år.


Veldig lenge varte den faktisk, for da kulden kom her hjemme, reiste jeg, og en gjeng fine kolleger til et solfylt Barcelona, og så Messi, Neymar og Suárez senke Real Sociedad i 17 deilige varmegrader, mens andre tente lys og feiret 1. advent hjemme. Vi feiret vi også, men vi feiret med cava på taket til historisk museum, og morsomme kvelder på Carpe Diem Lounge Club, Sindur og hysteriske Chupitos.


Og da var på en måte listen for desember lagt; en måned som forsvant i et hav av jobb, barnearrangement, konserter og julebord. Jeg elsker desember. For meg er det en måned med alt for mange arrangement stappet inn på alt for få dager. Men det er også den måneden i året jeg får sett alle jeg er glade i, og gjort masse gøy både med barna, venner og familie. Vi har vært på juletrefester, juleavslutninger, luciafeiringer, juleforestillinger og julelunsjer med venner. Vi har ikledd oss Reindsyrgensere og dratt på fest, danset under Nobelkonserten og i strobelyset til Røyksopp og Todd Terje, hatt julebord med gamle venner og nye venner, og avsluttet med en lang serie fine og tradisjonsrike familiemiddager.


Og oppsummerer jeg 2015 er det vel det jeg sitter igjen med; menneskene jeg har opplevd året sammen med. Det er gøy å reise, og året som har gått har bydd på mange magiske øyeblikk. Men det jeg er mest takknemlig for er at jeg ikke trengte å opplevde alt alene, og at jeg er så heldig at jeg har en hel skokk med fine mennesker rundt meg. Små og store, barn og voksne, nye venner og gamle venner, gode kolleger og kjære familiemedlemmer.

Så takk til dere som har lyst opp livet mitt i 2015. Dere som får fulle hverdager og uker med barnehagelevering og lekser og treninger og matpakkesmøringer og dugnader, til å bli så gode, fordi vi fyller de små pusterommene med så mye hverdagsmagi vi klarer. Det fikk vi jammen til i 2015. Og jeg gleder meg glugg til nye eventyr i året som venter:)




3 kommentarer:

  1. Hei, utrolig fint tyllskjørt! Kan jeg spørre om hvor du har kjøpt det?

    SvarSlett
  2. Tusen takk:) Og selvfølgelig kan du det! Jeg har kjøpt skjørtet fra denne nettbutikken: http://www.space46boutique.com/

    Mitt skjørt er dette i str S: http://www.space46boutique.com/collections/tulle-skirts/products/the-wendy-tulle-skirt-blush-30-length?variant=802475283

    Anita:)

    SvarSlett
  3. Nydelig skjørt! Perfekt for NY!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tok deg tid til å legge inn en kommentar hos meg:)